Program Dobrej Edukacji to jeden program szkolny obejmujący w sposób zblokowany wszystkie dziedziny i etapy edukacyjne. Celem Programu Dobrej Edukacji jest wykształcenie człowieka dobrze przygotowanego do życia, do ciągłego kształcenia się i do wykonywania pracy, która będzie dla niego źródłem poczucia sukcesu i satysfakcji.
Szkoły realizujące Program Dobrej Edukacji mogą zajmować się uczniami od klasy pierwszej szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej. Może działać przy nich również oddział przedszkolny lub przedszkole, realizujące wymagania programowe spójne z wymaganiami realizowanymi na kolejnych etapach.
Szkoły te koncentrują się na rozwoju uczniowskich pasji i zainteresowań. Zajęcia edukacyjne mogą być planowane w grupach obejmujących uczniów z kilku kolejnych roczników. Skład grup ustalany jest co roku na podstawie analizy potrzeb uczniów. Mogą być tworzone grupy, w których uczeń uczestniczy na podstawie własnego wyboru lub zdiagnozowanego poziomu zaawansowania, ale i takie, gdzie uczeń, poznając obowiązkowe treści programowe, pomaga mniej zaawansowanym uczniom lub korzysta z pomocy uczniów bardziej zaawansowanych.
Cele edukacyjne Programu Dobrej Edukacji to wymagania obowiązujące uczniów w pierwszej kolejności, wybrane spośród wymagań edukacyjnych podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dla każdego ucznia nauczyciele opracowują cele edukacyjne indywidualnie, po wstępnej diagnozie oraz ze znajomością jego potrzeb – czyli jest to postawienie akcentu na wymagania z podstawy programowej najbardziej pomocne i potrzebne do kontynuowania nauki przez konkretnego ucznia.
Szczegółowe wymagania Programu Dobrej Edukacji, z wyróżnieniem celów edukacyjnych do osiągnięcia w poszczególnych latach nauki, są dostępne dla kadry pedagogicznej na Forum ”Dobra Edukacja” – https://dobraedukacja.edu.pl/forum/. Zamieszczone tam listy blokowych celów edukacyjnych, są pomocne w przygotowywaniu indywidualnych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych uczniów list ich celów edukacyjnych oraz przy ustalaniu ich ocen śródrocznych i rocznych.
Program Dobrej Edukacji jest przygotowywany i modyfikowany przez Instytut Dobrej Edukacji w wyniku współpracy kadry pedagogicznej wszystkich szkół realizujących Program Dobrej Edukacji i zgodnie z odpowiednimi rozporządzeniami. Nauczyciele na stałe współpracują w zespołach blokowych, odpowiednio do tego, w skład jakiego bloku programowego wchodzą prowadzone przez nich zajęcia edukacyjne. Przystąpienie do realizowania Programu Dobrej Edukacji jest możliwe przy pomocy metodycznej Instytutu Dobrej Edukacji.