NAGRADZAMY INICJATYWY to najlepsza forma wsparcia pasjonatów dobrej edukacji.
Jesteśmy Stowarzyszeniem Dobra Edukacja, które powstało w 2012 roku, a od 2014 roku prowadzi Instytut Dobrej Edukacji. Tworząc Instytut Dobrej Edukacji, chcieliśmy wspierać innowacyjnie zorganizowane, prowadzone przez nas od 2013 roku szkoły – Akademie Dobrej Edukacji. Wszystkie Akademie realizują Standardy i Program Dobrej Edukacji przygotowane i rozwijane przez Instytut. Kadra Akademii korzysta z organizowanych przez Instytut konferencji, szkoleń i sieci współpracy.
Nasze Stowarzyszenie umożliwia prężnym grupom inicjatywnym dołączenie do sieci współpracy szkół realizujących Standardy i Program Dobrej Edukacji. Potrzebny jest trwający kilka miesięcy cykl przygotowania do wdrażania w danej szkole Standardów i Programu Dobrej Edukacji. Potem, przy realizowaniu Standardów i Programu Dobrej Edukacji konieczne jest systematyczne uczestniczenie kadry szkoły w szkoleniach i sieciach współpracy oraz w rozwijaniu Programu Dobrej Edukacji. Obecnie potencjał tworzy pięć szkół średnich i trzynaście szkół podstawowych, w tym osiem szkół prowadzonych przez inne podmioty niż nasze Stowarzyszenie.
Nasze przedsięwzięcie wspierające grupy inicjatywne przynosi efekty. Kolejne szkoły uzyskują wpisy do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych i zaczynają realizować Standardy i Program Dobrej Edukacji.
Forma zapisów: formularz zgłoszeniowy
Dołączając do nas:
- masz możliwość spotkania w uzgodnionych terminach z liderami poszczególnych Akademii Dobrej Edukacji i rozmów o praktycznych rozwiązaniach w nich stosowanych;
- uzyskasz pomoc w przygotowaniu dokumentów statutowych, aby prowadzić szkołę pracującą zgodnie z Programem Dobrej Edukacji;
- uzyskasz pomoc w przygotowaniu pierwszego planu organizacyjnego szkoły tak, aby móc rozpocząć pracę zgodnie z naszym Programem i Standardami.
Nasza MISJA, WIZJA i CELE
Tworzymy szkoły, które przygotowują do przyszłości, a nie są oparte o XIX-wieczne modele edukacyjne. Szkoły zorganizowane w sposób umożliwiający każdemu uczniowi osobisty rozwój i robienie we własnym tempie maksymalnych postępów na miarę własnych możliwości, stawiające na samodzielność, współpracę i odpowiedzialność, wykorzystujące nowoczesne technologie.
Pierwsze spotkanie jest bezpłatne i ma charakter zapoznawczy oraz rekrutacyjny. Daje informacje o możliwych wariantach dalszej współpracy. Także lektura II części książki Katarzyny Hall “Szkoła przyszłości” pozwoli upewnić się, czy kierunek myślenia o edukacji przyjęty w szkołach Dobrej Edukacji jest Wam bliski. Zachęcamy również do zapisania się na współorganizowane przez nas studia podyplomowe: Zarządzanie oświatą z edukacją spersonalizowaną.
Poziomy wsparcia:
WSPARCIE NA STARCIE
Zapraszamy chętnych, którzy chcą założyć szkoły dołączające do sieci szkół Dobrej Edukacji. Prowadzimy konsultacje, dające wszelkie informacje i wskazówki potrzebne do rejestracji szkoły, a następnie pomagamy odpowiednio reagować na zastrzeżenia zgłoszone w procesie rejestracji, zależnie od potrzeb. Program konsultacji obejmuje następujące zagadnienia:
- Jaki organ prowadzący?
- Jaki typ szkoły?
- Dlaczego Dobra Edukacja?
- Jaki lokal na szkołę?
- Jakie wymogi rejestracyjne?
- Jaka kadra?
- Jaki statut szkoły?
- Jak promujemy szkołę, szukamy uczniów, zaczynamy pracę?
WSPARCIE W WYBRANYM ZAKRESIE
Wsparcie spersonalizowane, roczne, w wybranych – zależnie od potrzeb – obszarach, polega na konsultacjach prowadzonych przez kadrę kierowniczą IDE lub doświadczonych nauczycieli, będących ekspertami w tych wybranych obszarach.
Oferujemy spersonalizowane konsultacje raz w miesiącu na tematy dobrane zależnie od bieżących lub zdiagnozowanych potrzeb, jak na przykład:
- bieżące informacje i konsultacje dotyczące zmian w prawie oświatowym aktualnie wchodzących w życie
- konsultacje bieżących trudnych sytuacji wychowawczych i dydaktycznych
- jak prowadzić działania promocyjne i rekrutację uczniów
- jak możliwie najefektywniej zarejestrować szkołę lub zmienić coś we wpisie szkoły do rejestru
- jak przygotować się do kuratoryjnej kontroli
- jak zorganizować mentoring
- jak zorganizować doradztwo edukacyjne i zawodowe
- jak zorganizować pracę z uczniami mającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- jak wprowadzić realizowanie projektów przez wszystkich uczniów
- jak mądrze zorganizować pracę wczesnej edukacji
- jak w sposób służący jakości pracy organizować pracę w grupach łączących uczniów z różnych klas
- jak mądrze zorganizować przedmiotowe grupy zaawansowania i wybór przedmiotów rozszerzonych w szkole średniej
- jak zgodnie z przepisami prawa wprowadzić zróżnicowane, spersonalizowane wymagania dla uczniów i przy tym ocenianie bez stopni
- jak używać Google Classroom
- jak rekrutować, zatrudniać i motywować pracowników szkoły
UWAGA: Skutecznie można prowadzić przez rok jedynie kilka spośród wymienionych przykładowych wątków.
WSPARCIE W WYBRANYM ZAKRESIE jest dostępne po zawarciu minimum rocznej umowy doradczej z IDE. Wartość kontraktu (płatnego w miesięcznych częściach) zależy od zakresu (liczby obszarów) wsparcia. IDE przedstawi spersonalizowaną ofertę po wstępnych rozmowach i analizie oczekiwań.
Skorzystanie z WSPARCIA W WYBRANYM ZAKRESIE jest niezależne od skorzystania z WSPARCIA NA STARCIE.
WSPARCIE CAŁOŚCIOWE
Objęcie wsparciem całościowym wymaga spełnienia szeregu warunków wstępnych, analiz i wzajemnego poznania się, na przykład w trakcie wcześniejszej kilkuletniej mniej ścisłej współpracy.
Zakres wsparcie całościowego, na podstawie stałej umowy o współpracy i wspólnym rozwijaniu Programu Dobrej Edukacji obejmuje w pakiecie:
- spotkania konsultacyjne wspólne dla kadry kierowniczej z wspieranych szkół
- raz na kwartał spotkanie konsultacyjne z kadrą kierowniczą każdej wspieranej szkoły z osobna
- pomoc w przygotowaniu do kontroli kuratoryjnych
- pomoc w przygotowaniu planu organizacyjnego na kolejny rok (zgodna z przepisami konstrukcja szkolnego planu nauczania, przydział zajęć dla stworzonych grup, przydział godzin z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami)
- materiały programowe, wzory podstawowych dokumentów
- uczestniczenie w sieci współpracy kadry pedagogicznej w grupach blokowych, zależnie od chęci i potrzeb także wspólne korygowanie Programu Dobrej Edukacji, konsultowanie bieżących trudnych sytuacji wychowawczych i dydaktycznych, możliwość wzajemnych wizyt studyjnych
- szkolenia z dialogu motywującego dla chętnych osób z kadry
- przynajmniej raz w roku wspólna konferencja programowa dla całej kadry pedagogicznej z wszystkich wspieranych szkół
- przynajmniej raz w roku wspólna konferencja programowa dla kadry kierowniczej z wszystkich wspieranych szkół
- inne formy szkoleniowe, zależnie od potrzeb, w tym wykłady inspirujące ciekawych zaproszonych gości
- uczestniczenie w ewaluacji Standardów Dobrej Edukacji
- dostęp do Forum “Dobra Edukacja” zawierającego materiały programowe, wzory szkolnych dokumentów, aktualności prawne, harmonogram współpracy, dyskusje w sprawach bieżących
Nawiązanie stałej umowy zapewnia kompleksowe wsparcie przy realizowaniu naszego Programu Dobrej Edukacji i uczestniczenie w sieci współpracy wspieranych szkół, pozwala na swobodny transfer wiedzy i doświadczeń oraz wpływa motywacyjnie na kadrę placówki. Wartość tej współpracy wyrażona kwotowo zależy od wielkości placówki.
OPINIE nt. naszej współpracy:
Leśna Szkoła Podstawowa ROiSA – Rozwój i Samodzielność w Wyszkowie
„Kiedy czegoś gorąco pragniesz, to cały Wszechświat działa potajemnie, by udało Ci się to osiągnąć” Paulo Coelho, Alchemik
Mieliście tak kiedyś? Że nosiliście w sercu niezwykłe marzenia, mieliście pewność, że są ważne i mogą w cudowny sposób zmieniać rzeczywistość drugiego człowieka, a Wszechświat działał na wielu płaszczyznach, abyście mogli to osiągnąć?!
Można powiedzieć, że tak właśnie zaczęła się historia ROiSA, naszego przedszkola a od września – naszej szkoły. Czujemy mocno, że mamy do spełnienia piękną misję… I kiedy te marzenia zaczęły się urzeczywistniać, na naszej drodze pojawił się Instytut Dobrej Edukacji. To nasza MOC i ogromne wsparcie w realizacji tych marzeń. Niezwykła historia, która pokazuje, że nie ma przypadkowych spotkań, nie ma przypadkowych ludzi i nie ma przypadkowych decyzji… Stajemy się zmianą, którą od zawsze pragnęliśmy ujrzeć w edukacyjnym świecie. To się naprawdę dzieje. I niech trwa, niech się rozwija, a my dziękujemy, że jesteście z nami. Z taką społecznością możemy przenosić góry.
Zdjęcie i opinia pochodzi z FB ROiSA – https://www.facebook.com/lesnaszkolapodstawowaroisa
Szkoła na Wyspie w Poznaniu
Pozdrawiamy z jubileuszowej konferencji Instytutu Dobrej Edukacji, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie istnienia. Przywozimy ze sobą mnóstwo inspirujących kontaktów i pomysłów. A jesienią zapraszamy do nas na spotkanie autorskie z Panią Ministrą Katarzyną Hall
Zdjęcie i opinia pochodzi z FB Szkoły Na Wyspie https://www.facebook.com/nawyspie.edu
Leśna Szkoła Puszczyk w Białymstoku
Szalone pomysły wymagają solidnego fundamentu 🙂 Fundamentem naszej szkolnej przygody jest współpraca z Instytutem Dobrej Edukacji. Tworząc pierwsze w Polsce przedszkole leśne Puszczyk nie spodziewaliśmy się, że rodzice tak szybko zaczną pytać o szkołę. Szkołę, która kontynuuje idee edukacji w zgodzie z naturą. W której radosne dzieciństwo i bezpieczne dorastanie są wartościami towarzyszącymi innowacyjnemu nauczaniu.
Byli gotowi na przełamywanie schematów w edukacji!
My byliśmy na początku nieznanej nam ścieżki, przez którą przeprowadził nas Instytut Dobrej Edukacji. Począwszy od wsparcia merytorycznego i organizacyjnego w procesie rejestracji, aż po realizowany w naszej szkole Program Dobrej Edukacji, zawsze możemy liczyć na profesjonalną pomoc. Ponad wszystko jednak cenimy sobie relacje i atmosferę w grupie pasjonatów edukacji, którą skupiają wokół siebie fantastyczne Kasia Hall i Asia Berdzik 🙂
Agnieszka Kudraszow
Leśna Szkoła Puszczyk w Białymstoku (działa od 1.09.2018 roku)