IV edycja studiów dobiegła końca

“Gdy będziemy chciały zakładać dobrą szkołę, to do Was przyjdziemy po pomoc i wsparcie”

Tymi słowami żegnały się z nami uczestniczki IV edycji podyplomowych studiów “Zarządzanie oświatą z edukacją spersonalizowaną”, które Dobra Edukacja zrealizowała wspólnie z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych. To była wyjątkowa edycja z wielu względów.

W zimowy weekend 2021 r. odbył się ostatni zjazd IV edycji studiów “Zarządzanie oświatą z edukacją spersonalizowaną”. Uczestniczki reprezentowały różne doświadczenia, miały różne plany i cele. Były wśród nich menedżerki oświaty tak publicznej jak i niepublicznej, były nauczycielki z dużych miast i mniejszych miejscowości, oraz osoby, które trafiły do oświaty po innych doświadczeniach zawodowych i rozwijają własne, jeszcze niewielkie, placówki edukacyjne. Panie otrzymały od prowadzących certyfikaty, wymieniały się spostrzeżeniami, zaproponowały nawet utrzymanie kontaktów w ramach grupy na wzór spotkań absolwentów. A gdy rok temu prowadziliśmy rekrutację na te studia nie spodziewaliśmy się, że będzie ona aż tak wyjątkowa. 

grafika reklamująca IV edycję, wtedy jeszcze bez wizualizacji spotkań on-line i bez maseczek na twarzach

Chwilę po rozpoczęciu studiów, ze względu na ograniczenia narzucone przez warunki pandemiczne, musieliśmy się błyskawicznie dostosować do uczestników, bo to ich potencjał chcieliśmy rozwinąć. Zapadła decyzja o przejściu ze studiami w tryb zdalny i kierowniczka studiów, Joanna Berdzik, skutecznie przeorganizowała cały harmonogram. Czy nam się to udało można wywnioskować z wypowiedzi uczestników, zebranych w trakcie ostatniego spotkania. 

“Spotkania były inspirujące, nawet pomimo tej wirtualnej formy. To był dobrze spędzony czas. Będę je wszystkim polecać. Pierwszy raz brałam udział w formule online i mam poczucie, że niczego nie straciłyśmy. Kiedyś brałam udział w studiach podyplomowych w formule stacjonarnej i tamte studia nie dorastają do pięt temu co tutaj dostałyśmy online.” – Emilia, nauczyciel

Jednak forma studiów, choć istotna, to tylko element składowy przekazu naszych studiów. Kolejnym wyjątkiem była możliwość doświadczania częstych zmian prawnych na żywo. Powstające nagle rozporządzenia ministerialne, dyskusje na temat przyszłości oświaty i zasadności potencjalnych zmian dały materiał do ciekawych obserwacji. Wysoce zmienna i nieplanowana sytuacja stała się świetnym studium przypadku, gdzie poligonem doświadczalnym był system edukacji w Polsce. Tu sytuację uspokojała pewność wykładowców studiów, w tym zdanie Katarzyny Hall, która zapewnia z doświadczenia, że “Mówienie o przepisach, których za chwilę nie będzie, jest kontrproduktywne.” Uczestniczki doceniały również prezentację szerszej perspektywy, która konieczne jest przy zakładaniu szkoły lub wprowadzaniu zmian w już istniejącej. Dla wielu słuchaczy słowa kierowniczki studiów, Joanny Berdzik stanowiły olśnienie. Powiedziała ona “Przepisy prawa wykorzystujemy tak, aby zorganizować szkołę a nie organizujemy szkołę tak, jak mówią przepisy. To odwrócenie myślenia ma kluczową rolę”. 

Potwierdzały to uczestniczki IV edycji studiów mówiąc:

“Dla mnie bardzo ważne były wykłady z prawa oświatowego. Te wszystkie haczyki były tak cenne. I zajęcia z nadzoru były super poprowadzone, były genialne […] Dzięki Wam zaczęłam sobie robić dokładne notatki, zaczęłam sobie zdawać sprawę  czy by się trzeba było zajmować przy zakładaniu szkoły. Od spraw formalnych i tzw mechanicznych po to co trzeba przegadać z zespołem. To było bardzo inspirujące.” – Karolina

“Cenne było pokazanie podejścia do prawa jako do narzędzia a nie do wiedzy oświeconej, przed którą trzeba stosować czołobitność.” – Anna

Warto wyjść do inspiracji. Przepisy mają mi pomagać a nie ograniczać. A dostaliśmy tyle wiedzy, że wiemy gdzie i czego szukać, i jak dostosować je do tego co ja planuję.” – Agnieszka, kierownik placówki edukacyjnej. 

uczestniczki studiów dołączyły również do roboczego spotkania pracowników Dobrej Edukacji aby przypatrzeć się jej w działaniu

Oprócz suchych faktów na temat prawa, wymagań, metod komunikacji z dziećmi, formalności związanych z edukacją spersonalizowaną zależało nam na stworzeniu odpowiedniej do transferu doświadczeń atmosfery. Sądzimy, że to się udało a przekonanie bazujemy na poniższych słowach: 

Tu studia były dla mnie weekendowym balsamem dla duszy”. – Agata, twórca niewielkiej szkoły. 

Tyle entuzjazmu co po tych studiów to już dawno nie miałam.” – Agnieszka, kierownik placówki edukacyjnej

Wielkim atutem były spotkania i wykłady inspirujące. Jeden z nich przewrócił mój świat do góry nogami jeśli chodzi o myślenie o popełnianiu błędów. To była ogromna wartość.” – Katarzyna

Miałam okazję poczuć tę edukację spersonalizowaną. Duży plus […] Jesteście organizacją która się cały czas uczy, wspiera się. I to mi się bardzo podoba. Pomimo tego że macie ogromne doświadczenie w edukacji, to cały czas jesteście otwarci na nowe informacje.” – Katarzyna

Nawet zajęcia z nadzoru pedagogicznego, których się obawiałam, że przez nie przebrnę przez nie, to było przekazane w fajny sposób, taki życiowy. Wszystko było pełne energii. Spotkania były optymistyczne mimo tego co się dzieje na zewnątrz.” – Emilia

Po wielu rozmowach rozumiemy, że jest szansa na coraz większą zmianę w edukacji. Cieszymy się, że są osoby, które widzą potrzebę zmiany na lepsze, potrzebę, żeby edukacja była dobra, a nie jedynie wystarczająca. Jest wokół mnóstwo dzieci z potencjałem i ogromna liczba nauczycieli z możliwościami i motywacją aby ten potencjał uwolnić pomimo ograniczeń. Bez względu na to czy są to ograniczenia formalne przypisane dzieciom czy systemowe narzucone na edukację. Cieszę więc takie słowa ja te:

“Wbrew temu co myślałam zaczynam widzieć szanse na zmianę w szkole w której pracuję. Jest światełko w tunelu” – Karolina

W całej tej bieżączce dnia codziennego studia były momentem zatrzymania i refleksji. Refleksji, że to co robię jest ważne. Staramy się zmieniać edukację i mimo, że czasami jest trudno albo bardzo trudno to jest to ważne.” – Agata, twórca niewielkiej szkoły

Nasza koleżanka zamierza się zapisać na Wasze studia. A za jej sprawą powstał [w naszej szkole – wyjaśnienie] projekt nie oceniania. To jest duża rzadkość w takim przypadku jak nasz bo jesteśmy dużą szkołą publiczną z integracją. Mamy już błogosławieństwo naszej  pani dyrektor i spore zainteresowanie kadry, i mamy nadzieję od przyszłego roku zacząć tak pracować. Przeprowadzamy ankietę wśród rodziców. Ten projekt to pokłosie spotkań na studiach i tego czego się tu dowiedziałyśmy.”  – Justyna, nauczyciel, duża szkoła publiczna pod Warszawą

Angelika, dyrektor niepublicznego liceum i technikum w dużym mieście powiedziała na koniec: “Dziękuję za te studia. O pewnych  tematach rozmawia się wielokrotnie, ale w nowym gronie to zawsze przynosi nową refleksję.”

My również dziękujemy i pozostajemy w kontakcie. Uczestniczki studiów mają w nas wsparcie w projekcie zakładania szkoły lub wprowadzania zmian w istniejącej placówce. To był wyjątkowy czas z wyjątkowymi uczestnikami. Edukacja spersonalizowana przynosi najlepsze efekty i wtedy właśnie edukacja jest dobra. Niech będzie wyjątkowa.

z pozdrowieniami
zespół Dobrej Edukacji